Son yıllarda bilgisayar oyunlarının K-12 öğrencileri arasındaki popülaritesinin artmasıyla birlikte, birçok öğretmen derslerinde oyunların kullanımı ile ilgili çalışmalar yapmaya başladı. Öğretmenler öğrencilerin öğrendikleri konularla ilişkili oyunları derslerine uygulayarak, onların derse olan ilgilerinin ve öğrenme kalıcılıklarının artacağını düşünüyorlar. Bununla birlikte, iki farklı terim olan Oyunlaştırma ve Oyun Tabanlı Öğrenme ile ilgili günümüzde hala ciddi anlam karmaşaları yaşanıyor. Birçok eğitimci oyunlaştırma nedir veya oyun tabanlı öğrenme nedir bu konuda bilgi sahibi değil. Bu yazımda sizlere oyunlaştırma ve oyun tabanlı öğrenme karşılaştırması hakkında bilgiler vererek bu yaklaşımlarla ilgili örnek uygulamalar göstereceğim. Ayrıca, bu yazımın sonunda sizlere matematik derslerinde kullanabileceğinizi bir websitesinden bahsedeceğim.
Detaylı bilgilendirmeye geçmeden basitçe söylemek gerekirse, oyunlaştırma sınıf ortamından bir oyun çıkarmak, oyun tabanlı öğrenme de öğrenme sürecinde oyunun kendisini kullanmaktır. Biraz karışık geldi değil mi? Bu karışıklığı birazdan örneklerle gidereceğime emin olabilirsiniz. Aslında, oyunlaştırma ve oyun tabanlı öğrenme kavramları yaklaşımlarının farkının bilinmesi çok önemlidir, çünkü her sınıfın ya da dersin işleyişine göre ya oyunlaştırma ya da oyun tabanlı öğrenme yaklaşımını kullanmak gerekir. Bazen de, hem oyunlaştırma hem de oyun tabanlı öğrenme yaklaşımlarının birlikte kullanılması gerekebilir.
Oyunlaştırma Nedir? Nasıl Uygulanır? (Gamification)
Oyunlaştırma, oyun olmayan bir ortamdan oyun çıkarma sürecidir. Günlük hayatta bunu alışverişte puan toplanması için verilen bir indirim kartını kullanmak gibi düşünebilirsiniz. Böyle bir hedef koyarak pazarlayanlar, verdikleri indirim kartı ile tüketicileri alışveriş yapmaları için motive eder.
Bunu bir sınıf ortamında düşünecek olursak, bu öğrencilerin derste eğlenmelerini sağlamak ve motivasyonlarını arttırmak için kullanılan bir puanlama sistemi olurdu. Örneğin, öğrencilere yaptıkları çalışmalarda onlara bir etiket, bir rozet vermek gibi. Şimdi sizlerle aşağıda sınıflarda yaygın olarak kullanılan oyunlaştırma tekniklerine örnekler vereceğim:
Bu liste elbetteki oyunlaştırma yaklaşımı için yapılan çalışma ve etkinliklerin tam listesi değil ancak sizlere sınıfınızda yapacağınız oyunlaştırma etkinlikleri için muhakkak bir fikir verecektir. Emin olabilirsiniz ki oyunlaştırma etkinlikleri öğrencilerin notlarını berbat bir hale getirebilecek testlerdeki başarısızlık korkusunu yaşamadan onları motive edebilecek ve öğrenme süreçlerini destekleyecek en faydalı etkinliklerden birisidir. Özellikle ilkokul ve ortaokul çağlarındaki çocuklar için çok faydalı olduğunu düşündüğüm oyunlaştırma etkinlikleri daha yüksek düzeylerde de yaşa uygun şekilde tasarlanan aktivitelerle uygulanabilir.
Oyunlaştırma Örnekleri ve Uygulamaları
Class Dojo aracı özellikle küçük yaşlar için kullanılan bir oyunlaştırma uygulamasıdır. Oluşturmuş olduğunuz sanal sınıfınıza öğrencilerinizi kaydederek, öğrencilerinizin çalışmalarına anlık olarak geri bildirimler verebilirsiniz. Bu sayede öğrencilerde olumlu tutumlar geliştirmelerini sağlayabilir, sınıf içerisindeki kötü davranışlarına da olumsuz geri bildirimler vererek bu davranışları düzeltmelerini sağlayabilirsiniz.
Web sitesine buradan ulaşabilirsiniz: Class Dojo
Class Craft uygulaması sınıfı tam anlamıyla bir tiyatro sahnesine çeviren bir oyunlaştırma uygulamasıdır. Her bir öğrenciye bir karakter tanımlanıyor, karakterler birbirleriyle etkileşime giriyor, seviyeler atlanıyor öğrenirken öğrenciler karakterlerini de güçlendiriyorlar.
Web sitesine ulaşmak için tıklayın: Class Craft
Grade Craft uygulaması ile öğrenciler kendi hedeflerini ayarlayarak, rozetler kazanıp öğrenme süreçleri hakkında sürekli bilgilendiren bir oyunlaştırma uygulamasıdır. Öğrenciler bu uygulamada hedeflerine ulaşabilmek için seviyeler atlayıp bir sonraki materyal setinin kilidini açmak zorundalar.
Web sitesine ulaşmak için tıklayın: Grade Craft
Rezzly uygulaması ile öğretmenler öğrencilerinin öğrenme motivasyonlarını arttırmak için kendi çalışma süreçlerini ve başarılarını düzenleme ve kişiselleştirebilmeye imkan sağlayan bir oyunlaştırma uygulamasıdır. Bu çalışma süreçlerini tamamlayarak öğrenciler farklı konular ve beceriler konusunda uzman olabilmek için yarışacaklar.
Web sitesine ulaşmak için tıklayın: Rezzly
Oyun Tabanlı Öğrenme Nedir? Nasıl Uygulanır? (Game-Based Learning)
Oyun Tabanlı Öğrenme bilgisayar oyunlarının sınıf içerisine gerçekten dahil olduğu yaklaşımdır. Bu oyunlar genellikle belli bir konuyla ilgili öğrencilerin ilgilerini çekerek ve motivasyonlarını arttırarak ders sürecine daha fazla dahil olmalarına imkan tanırlar. Bir rozet veya ödül vermek yerine, Oyun Tabanlı Öğrenme bir konuyu öğretebilmek için bir bilgisayar oyununun kendi avantajlarından faydalanarak o konunun öğretilmesinde kolaylık sağlar. Bu oyunları eğitim ortamında kullanarak, öğrencilerin kritik düşünme becerilerinde ve problem çözme becerilerinde cesaret kazanmaları beklenir.
Oyun Tabanlı Öğrenme Örnekleri ve Uygulamaları
Immersed Games tarafından üretilen bir oyun olan Tyto Ecology ile oyuncular bitkiler ekerek, hayvanlar besleyerek doğal ekolojik sistemin devam etmesi konusunda görevlendiriliyorlar. Tabi bu ekosistemi sağlamanın ince bir çizgisi var. Kontrolü elinde tutabilecek misiniz acaba?
Web sitesine ulaşmak için tıklayın: Tyto Ecology
Oyun Tabanlı Öğrenme uygulamaları için bir başka oyun 5th Cell oyun üreticisinin Scribblenauts Unlimited isimli oyunu. Bu oyun ile oyuncular yaratıcılıklarını ve kritik düşünme becerilerini kullanarak dünyadaki bütün sorunları çözmeye çalışıyorlar. Oyuncular sorunları çözebilmek için düşündükleri ve telaffuz ettikleri her şeyi oyuna ekleyebiliyorlar.
Web sitesine ulaşmak için tıklayın: Scribblenauts Unlimited
Oyunlaştırma ve Oyun Tabanlı Öğrenme yaklaşımları hakkında sizlere detaylı bir şekilde bilgiler vermeye çalıştım. Ayrıca, hem oyunlaştırma hem de oyun tabanlı öğrenme örnekleri ve uygulamaları ile bu iki kavram arasındaki farkın tam olarak anlaşılmasını sağlamaya çalıştım. Şimdi ise sizlere Facebook, Linkedin sayfamdan bahsetmiş olduğum bir Matematik uygulamasını anlatacağım. Anlatacağım bu uygulamanın Oyunlaştırma mı yoksa Oyun Tabanlı Öğrenme mi olduğuna siz karar vermelisiniz. Aşağıda yorumlar kısmından hangi sınıfa dahil olduğunu okuduktan ve hatta siteyi inceledikten sonra yorumunuzu paylaşırsanız sevinirim. Şimdi gelelim bu uygulamamızın adına.
Matific Nedir? Nasıl Kullanılır?
Dün de bahsettiğim uygulamanın adı Matific. Matific uygulaması içerisinde müfredatta yer alan konularla alakalı internet temelli oyunlar mevcut. Örnek vermek gerekirse Matematikte kesirleri öğretmek için size bir oyun sunuyor ve bu oyun ile öğrencilerinize kesir kavramını daha etkili bir şekilde öğretebiliyorsunuz. Aşağıda bu oyundan bir kesit mevcut.
Gördüğünüz gibi aşağıda verilen direktiflerle aslında bir oyun üzerinden sizlere kesir kavramı öğretme imkanı sunuyor. Buna benzer olarak 6. sınıfın müfredatına kadar bütün konularla alakalı oyunlar mevcut. Sizler de üye olarak Matific uygulamasını kullanabilirsiniz.
Matific uygulamasının web sitesine buradan ulaşabilirsiniz.
Şimdi daha önce de söylediğim gibi sizce Matific uygulaması Oyunlaştırma yaklaşımı için mi yoksa Oyun Tabanlı Öğrenme için mi daha uygun? Cevaplarınızı aşağıdaki yorumlarda bekliyorum 🙂
Oyunlaştırma ve Oyun Tabanlı Öğrenme Örnekleri ve uygulamaları konusunda daha detaylı bilgiler yine bu sayfadan verilecek.
Kaynak: http://www.immersedgames.com/gamification-vs-game-based-learning/
İşinize Yarayacak 6 İşbirlikli Web Aracı
İşbirlikli web aracı kullanarak çok rahat bir şekilde fiziki olarak sizle aynı ortamda bulunmayan birisiyle de ortak bir çalışma, proje, ödev vb. yapabilirsiniz. İşte sizlere işbirlikli öğrenme için eğitim ortamında işinize yarayacak 6 işbirlikli web aracı tanıtımı.
Bence Oyun tabanlı öğrenme. Konuyu öğretmek için oyunu araç yaptınız.
Cevabınız için teşekkürler Şule Hanım. Yaklaşımınız doğru
Oyun tabanlı eğitim.
Kaya Bey Matific uygulaması bir oyun olduğu ve buradan öğretim yapıldığı için oyun tabanlı öğrenme doğru.
Aslında oyun üzerinden bir konu öğretilmeye çalışılıyor, evet. Bu yüzden “Oyun Tabanlı Öğrenme” diyebiliriz. Fakat konu anlatımı bittikten sonra değerlendirme aşamasında öğrencilerin eline test ya da etkinlik kağıdı vermek yerine oyunlaştırma yaklaşımı ile daha eğlenceli kılınabiliyor dersin bu aşaması. Dikkat çekici olduğu için de aktif öğrenmeyi de sağlıyor tabi çoğu kez.. Bu yüzden her ikisi için de uygun bence..
Farkklı bir bakış açısı. Teşekkürler Feyza Hanım 🙂